Kundnöjdheten har ökat jämfört med föregående år. 2011 låg den på 95 procent och 2010 på 91 procent. Undersökningen har gjorts genom en enkät till patienter på Örnsköldsviks sjukhus där 173 svarande svarat på frågor om matsedelns sammansättning, smakupplevelse, matens utseende, matens temperatur m.m.
Kostavdelningen har även undersökt hur sjukhusets avdelningar upplever
hanteringen av maten som levereras från Örnsköldsgårdens kök. För totalintrycket av varor och tjänster från köket ligger kundnöjdheten på 100 procent. Sjukhus-personal har alltså fått svara på frågor kring beställning och leverans av maten.
Örnsköldsviks kommun tog över leveransen av mat till sjukhuset (som tidigare levererades från Landstingets storkök i Sundsvall) i maj 2011.
Det känns mycket bra att vår mat och service uppskattas. Örnsköldsgårdens kök är mån om att möta både sjukhusets och vård- och omsorgsboendenas behov,
säger ansvarig enhetschef Mona Burström.
Att maten är vällagad och tillagas i närheten och att den läggs upp när den ska ätas bidrar säkert till det goda resultatet. En annan viktig framgångsfaktor är det goda samarbetet med Landstinget, säger kostchef Marie Mattsson.