Projektet är en långsiktig rikstäckande satsning som drivs av Svenska Skidförbundet och Skidrådet i nära samarbete med sponsorerna ICA, SkiStar och Vattenfall.
Vi vill genom Alla på snö hitta snöglädje som kan skapa ett fortsatt intresse för snösport vilket leder till livskvalitet och folkhälsa. Tanken är ett årligt inslag för alla fjärdeklassare under skoltid, som ett simborgarmärke fast på snö, säger Charlotta Bürger Bäckström, grenövergripande projektledare för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.
Vintern 2012 fick drygt 8 000 barn i 10-årsåldern möjlighet att under skoltid upptäcka glädjen med att åka skidor och leka i snön genom Alla på snö. Satsningen handlar om att göra snölek och snöupplevelser till en självklar rättighet och möjlighet för alla barn i Sverige oavsett bakgrund och förutsättningar.
Längdskidor, utförsåkning och snölek har en lång tradition i vinterlandet Sverige. Med Alla på snö ges fler barn möjlighet att på ett lekfullt och enkelt sätt prova på skidåkning. Förhoppningsvis ger det mersmak, säger Sofia Olsson, sponsorchef ICA.
Vi ser många goda effekter av det här samarbetet. Alla på snö är ett projekt vi gärna stöttar då det främjar en frisk och hälsosam livsstil. Självklart tycker vi också att alla barn i Sverige ska få uppleva riktig snöglädje, säger Linda Morell, nordisk reklam & PR chef Skistar AB.
Som mångårig sponsor till Svenska Skidförbundet gillar vi projektet Alla på snö eftersom det uppmuntrar fler barn att ha det roligt i snön och pröva på skidåkning. Satsningen kan leda både till ökad hälsa och fler framtida skid- och snowboardstjärnor, säger Annika Bränning sponsorchef vid Vattenfall.