Men det finns en risk att vi bygger vårt värde på det vi gör och inte på de vi är som personer; att vi ägnar hela livet åt att försöka förtjäna ett värde som vi faktiskt redan har, säger Cajsa Tengblad.
Nu har hon skrivit boken Prestationsprinsessan min revolt mot duktigheten.
Jag ser så lycklig ut. Permanentat, blonderat hår, studentklänning med axelvaddar, solarium-brun och med ett stort, bländvitt leende. Året är 1989, och jag tar studenten på Nolaskolan i Örnsköldsvik med toppbetyg.
Du kan bli vad som helst! säger de till mig.
Cajsa Tengblad kämpade länge med ätstörningar och stressymptom. Under de senaste åren har hon mött många tonåringar genom sina skolföreläsningar om självbild, människovärde och relationer.
Vad är en prestationsprinsessa?
Det är en tjej eller kvinna som är duktig och gillar att prestera och som får mycket bekräftelse från omgivningen på grund av sina prestationer. Självklart finns det prestationsprinsar också.
Men är det verkligen fel att vara en duktig och omtänksam och hjälpsam person?
Nej, verkligen inte. Duktighet är ingen sjukdom eller diagnos. Men det finns en risk att vi bygger vårt värde på det vi gör och inte på de vi är som personer; att vi ägnar hela livet åt att försöka förtjäna ett värde som vi faktiskt redan har. Att vi dukar under av vår egen duktighet.
Vem har du skrivit Prestationsprinsessan för?
För alla som i likhet med mig är trötta på självhjälpsböcker med mirakellösningar och genvägar, och för dem som längtar efter att livet ska presenteras inte som det borde vara utan som det är: ärligt, på riktigt, utan retuscheringar. För dem som har upplevt att duktigheten blivit en piska och längtar efter att finna vilan i sitt egenvärde. Och så för alla som har prestationsprinsessor eller prestationsprinsar i sin närhet och vill förstå dem bättre och få verktyg till att hjälpa.
Du är ju ute och föreläser för unga människor vad får du för reaktioner på det här ämnet?
Det märks att många känner igen sig i mig och min historia. Jag får mycket positiv respons, och det är inte ovanligt att ungdomar hör av sig efteråt via mail eller Facebook. En stor andel av de förfrågningar jag får från skolor får jag från eleverna själva, och det bekräftar ju att självbild, relationer och människovärde är viktiga och aktuella ämnen. Vi är varandras omgivning. Att få en sann bild av sig själv är inte någon egoboost eller snabbfix, utan ett tillsammansprojekt och en livslång process.