Ett bluesmöte med tre ypperliga musiker i en ombyggd Folkan Teater, ett trumpetmöte med Bernstein i Fjällräven Center och en pianist av yppersta världsklass på Brux. Örnsköldsviks kulturföreningar är på hugget och det händer massor av spännande de närmaste månaderna.
När Nolatoks den 15 januari kört sista föreställningen av årets revy Nyfött med båna & gammfalke är det dags för ombyggnation av gamla anrika Folkan Teater. Det innebär två saker dels att Örnsköldsviks Riksteaterförening startar säsongen sent och dessutom att Örnsköldsviks Filmstudio flyttar sina visningar till Palladium.
Teaterföreningen har på grund av den sena starten ett mycket kort vårprogram och de inleder 24 mars med Arja Saijonmaa. Men å andra sidan kryddar föreningen med en teaterresa till Umeå 2 mars för att se Puccinis La Bohème på Norrlandsoperan.
Samma dag kan man på Gideågården se direktsänd opera från Metropolitan i New York som bjuder på Wagners Parsifal. Ytterligare två operor från Metropolitan och dessutom balett från Bolsjojteatern i Moskva kan ses i Gideå.
Perdido Jazz & Blues visar upp ett späckat program med inte mindre än elva konserter. Några riktigt spännande bokningar har Perdido gjort, bland annat den sjungande basisten Kristin Korb från Los Angeles som kommer 5 april.
Men det som kan bli årets bästa konsert i Örnsköldsvik sker fredagen därpå, 12 april, då jazzklubben bjuder på den Israel-födde pianisten Shai Maestro. Den 26-årige fantompianisten släppte i år sin första platta med egen trio, ett helt suveränt album som påminner mycket om hans landsman, basisten Avishai Cohen i vars band Shai Maestro tidigare spelade. Man kan också dra paralleller till Esbjörn Svensson Trio det handlar alltså om nyskapande ung fenomenal jazz i världsklass.
Perdido kör sin vana trogen de flesta arrangemangen på Brux, men vårens spelning med länsstorbandet High Coast Jazz Orchestra har man lagt i nyrenoverade Folkan 26 april. 20-årsjubilerande HCJO gästas i år av de amerikanska ässen Dick Oatts på saxofon och Tom Harell på trumpet.
Jazzklubben samarbetar också med Örnsköldsviks Musiksällskap i ett arrangemang som de två föreningarna valt att lägga i entrén i Fjällräven Center. 15 februari kommer supertrumpetaren Peter Asplund för att tillsammans med Nordiska Kammarorkestern bjuda på musik av Leonard Bernstein.
Musiksällskapet har för övrigt ännu en trumpetare i världsklass i sitt program. Fredag 1 mars kommer norskan Tine Thing Helseth, som även hon ska spela med Nordiska Kammarorkestern, för en konsert i Pingstkyrkan. Musikalstjärnan David Lindgren och den koreanska dirigenten Shi-Yeon Sung är andra bokningar som Musiksällskapet gjort.
På grund av Folkans ombyggnad flyttar alltså Filmstudio in i Palladium, vilket innebär färre medlemskort och tidigarelagda visningar. Som vanligt kör Filmstudion på torsdagar och de har åtta filmer på programmet. Studion startar 24 januari med den strålande dramakomedin Carnage med bland andra Jodie Foster och Kate Winslet och avslutar 21 mars med svenske Malik Bendjellouls otroliga dokumentär Searching for Sugarman. Ungdomsföreningen Filmstudio U kör ett kortare program som startar senare i vår på Folkan.
Ett bluesmöte som lär bli något extraordinärt har Örnsköldsviks Folkmusikförening lyckats boka in. 17 april kommer svenske multimusikern Ale Möller, norske gitarrgalningen Knut Reiersrud och den amerikanske blueslegenden Eric Bibb till Folkan. Räkna med en oförglömlig kväll.
Folkmusikföreningen bjuder också på den färöiske pianisten och sångaren Dánjal á Neystabø som plockat ihop ett skandinaviskt band som i år nominerades till fem grammisar i Danmark. En mix av folkmusik, melodiös rock, klezmer och balkan utlovas, men var konserten den 22 februari ska hållas är ännu inte klart.