Pärlorna är sjösatta och kanske är även du ägare till en skönhet som borde k-märkas. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt fritidsbåtar på prov sedan 2009.
I fjol utvärderades projektet som nu blir en bestående del av museets verksamhet och under sommaren kan ägarna till de 67 båtar som hittills klassats som kulturhistoriskt värdefulla skaffa ett specialtillverkat emaljmärke som bevis på utmärkelsen.
Under våren k-märktes nio båtar, här kan du se bilder av alla.
Jag tycker att blandningen av båtar av olika karaktär är intressant bland vårens nya k-märkta båtar. Här finns både den enkla lilla Trissjollen, men också ett par eleganta skärgårdskryssare från 1900-talets första årtionden. Även bland motorbåtarna är kontrasterna spännande. Här finns bland annat ett par påkostade 1-stycks Petterssonkonstruktioner på över 10 meter tillsammans med en campingbåt av en typ som det byggdes hundratals av, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
K-märkning av fritidsbåtar görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull.
För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen, bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud. Projektet har varit mycket framgångsrikt. Hittills har 67 båtar k-märkts och fått mycket uppmärksamhet.
Utvärderingen visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har varit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.
Skicka in en bild
Har du själv en båt som du tycker borde k-märkas? Mejla in en bild, och lite fakta, till redaktion@7an.se så publicerar vi den här på webben7.