Även när det gäller allmänhetens, kommunpolitikers, kommunala tjänstemäns och skolans attityder är rankingen förbättrad med förra året liksom bedömningen av kommunens konkurrens med företag. Placeringen för det sammanfattande omdömet från företagen är något sämre än förra året, men ändå över genomsnittet för Sveriges kommuner.
Att vi klättrar i frågeställningarna som rör service och attityder till företagande känns som en bekräftelse på de insatser som görs, kommenterar Peter Holmqvist som är chef för tillväxtavdelningen i kommunen. Jag tror att Botniabanan kommer att göra att vi förbättrar placeringen framöver när det gäller infrastrukturfrågorna och en gemensam fråga som är ytterst angelägen att vi gemensamt jobbar med är tillgången till kompetetens.
Totalt placerar sig Örnsköldsviks kommun på plats 155, i nivå med förra årets 154:e plats. Resultatet på frågorna om tillämpning av lagar och regler, tillgång till kompetens, vägnät-tåg-flyg, tele- och it-nät, sammanfattande omdöme och medias attityder har tappat i ranking.
Förändring, enkätfråga (placering i parentes)
+45 Service till företag (130)
-12 Tillämpning av lagar och regler (178)
+15 Konkurrens med företag (249)
-27 Tillgång till kompetens (179)
-53 Vägnät, tåg- och flyg (209)
-20 Tele- och IT-nät (177)
-7 Sammanfattande omdöme (124)
+15 Allmänhetens attityder (145)
+14 Kommunpolitikers attityder (129)
+23 Kommunala tjänstemäns attityder (143)
-9 Medias attityder (140)
+17 Skolans attityder (199)