Ställ frågan först och betala sen, säger Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket.
I jakten på reornas rödaste lappar och finaste fynd kan det vara svårt att hålla reda på såväl rättigheter som utgifter. Men de mest grundläggande reglerna är bra att känna till.
Du har ingen laglig rätt att lämna tillbaka en felfri vara du köpt i en butik, men många butiker erbjuder öppet köp eller bytesrätt inom en viss tid ofta en till två veckor. Fråga alltid vad som gäller och spara kvittot för att kunna visa när och var varan köptes.
Många butiker som erbjuder öppet köp, tillämpar det inte på reavaror någonting som kan vara bra att kolla upp under mellandagsruschen.
Den som handlar på nätet har ångerrätt inom Sverige i fjorton dagar från att kunden fått varan till att den eventuellt skickas tillbaka. I vissa länder inom EU kan ångerfristen vara kortare, men aldrig mindre än sju dagar.
Det bästa är att läsa igenom villkoren på butikens hemsida för att vara säker på vad just de har för regler. En del stora kedjor har upp till sextio dagars öppet köp, medan andra bara använder sig av de lagstadgade fjorton dagarna. Men det finns undantag från ångerrätten som mat och tidningsprenumerationer.
Och beställer du en cd eller en dvd på nätet är det inte alls säkert att du får lämna tillbaka den om den inte är plomberad, då de är lätta att kopiera, säger Peter Gustavsson.
Det är viktigt att inte blanda ihop garantier och reklamationsrätt. Garanti innebär att säljaren garanterar att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Och medan det är frivilligt för säljaren att lämna garanti, så är reklamationsrätten lagstadgad.
En köpare har alltid tre års reklamationsrätt vid ursprungsfel en defekt som uppkommit i produktionen och som konsumenten inte själv har skuld till.
Om man inte själv betett sig konstigt på så sätt orsakat felet. Som spillt grogg i tv:n till exempel. Då kan man ju inte räkna med att få en ny.