Politik

Bra, men kan bli ännu bättre

En nationell servicemätning visar särskilt goda omdömen för Örnsköldsviks kommuns hantering av servicetillstånd och bygglov. Företagen är generellt nöjda med bemötande och tillgänglighet men på informationssidan finns mer att göra.

Sveriges kommuner och landsting (SKL) presenterade idag en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. Företag som under 2010 haft kontakt med kommunen i frågor som gäller bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, serveringstillstånd eller brandtillsyn har fått ge omdöme om sex kvalitetsfaktorer: tillgänglighet, bemötande, kompetens, effektivitet, information samt rättssäkerhet.

Med ett genomsnittligt NKI (nöjd kund-index) på 65 placerar sig Örnsköldsvik på plats 93 bland de 166 kommuner som deltar i mätningen. Medelvärdet för NKI på riksnivå låg på 66. Bäst i landet var Salems kommun med NKI 81.


Serveringstillstånden bland topp tio

När det gäller enskilda serviceområden är företagarna i Örnsköldsvik i högre grad nöjda med hanteringen av serveringstillstånd och bygglov jämfört med riksgenomsnittet. Serveringstillstånden hamnade på plats 9 och byggloven på plats 33 bland de deltagande kommunerna. Omdömet för brandtillsyn ligger under medelvärdet.

– Serveringstillstånd och bygglov är exempel på områden där vi arbetat förvaltningsövergripande och tillsammans med näringslivsorganisationerna för att utveckla en arbetsmodell som underlättar för företagen, säger Carina Edblad, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen.

– Sedan januari 2011 ingår samtliga de serviceområden som belyses i rapporten i den nya samhällsbyggnadsförvaltningen. Det kommer att underlätta det interna flödet när det gäller företagsrelaterade ärenden fortsätter Carina Edblad.


Goda betyg för tillgänglighet och bemötandet

Tillgänglighet, bemötande och kompetens är de kvalitetsfaktorer som företagen i kommunen är mest nöjda med. Betygen för information och rättsäkerhet ligger något lägre.

– Just bemötande och servicefrågorna är något vi kommer att jobba mycket med inom den nya samhällsbyggnadsförvaltningen. I det arbetet blir SKL:s servicemätning ett mycket bra underlag att jobba vidare utifrån, avslutar Carina Edblad.


Resultat Örnsköldsvik - Öppna jämförelser företagsklimat

Totalt svarade 227 Örnsköldsviksföretag på SKL:s servicemätning.

Tabellen nedan visar kundnöjdhet, NKI, för de serviceområden och kvalitetsfaktorer som betygsattes. Max NKI är 100.

Serviceområden - Nöjd Kundindex

 

 

NKI (lokalt)

NKI (rikssnitt)

 

Brandtillsyn

65

74

 

Bygglov

70

64

 

Markupplåtelse

62

66

 

Miljö- och hälsoskydd

63

63

 

Serveringstillstånd

82

70

 

Sammanvägd NKI

65

66

 

 

Kvalitetsfaktorer - Nöjd Kundindex

 

NKI (lokalt)

NKI (rikssnitt)

Tillgänglighet

71

70

Bemötande

70

69

Kompetens

70

68

Effektivitet

69

68

Information

65

64

Rättssäkerhet

65

66


Publicerat