Ny flagg, nya ägare, ny trad, ny besättning och nu ett nytt kvalitetssytem. För någon dag sedan fick vi ett mail från en figur på huvudkontoret som löd, att från och med idag är det det nya kvalitetssystemet som gäller. Alltså, lite förenklat, ett nytt databaserat system med företagets policy och hur vi som en del av företaget ska jobba för att hålla den. Det är ett riktigt mastigt projekt, som ni kanske förstår, så det finns många sidor att läsa i brist på annan underhållning ombord.
Så här vid uppstarten (för tidigt att uttala sig egentligen kanske) måste jag bara säga att programmet känns lite stenålders. I alla fall om man jämför det med det vi har haft ombord tidigare. Varför är det alltid så att störst går först, i detta fall Maersk vs. Broström? Vad hände med ödmjukheten? Ett av företagets huvudvärdering är just Humbleness och innefattar inte det då även att kunna lära av andra? Jo, jag förstår att företaget har lagt ner sjukt mycket resurser på det här nya systemet och därför vill göra det till standard i flottan. Men är det mest hållbart egentligen? Vore det inte smartare att ta det som redan fungerar riktigt bra och göra det bättre? Aja, den här branschen är ju inte direkt känd för att tänka långsiktigt och smart alla gånger, så I rest my case och betar av en dag och en förändring i taget.
Tillägg om långsiktighet: Ta bara den där tanten i riksdagen som tror att det går att spara satsningen på den svenska sjöfarten tills om två år. Förstår hon inte att all kunskap kommer att ha försvunnit utomlands då? Och att börja om från grunden kommer väl knappast på fråga när det skulle betyda att vi redan är långt omsprungna av de såkallade u-länderna. Svensk sjöfart - är det ett minne blott?