Örnsköldsvik

Landsbygdsgruppens första träff

Landsbygdsgruppen träffades för första gången tillsammans med politiker och företrädarna för kommunens orter/byar är optimistiska.
De flesta från Kommunbygderådet, som kallat till pressinformation efter den första Landsbygdsgrupp-träffen, menade att kommunen lyssnar och verkligen vill förbättra villkoren och möjligheterna för de boende ute på landsbygden.
Men man anser att det finns mycket att göra för att behålla och utveckla en levande landsbygd med allt vad det innebär.


Janne Bagge, Ulvön och Ingela Melinder, Trehörningsjö efter den första träffen - Lyssna!


 

Kommunbygderådets syften:

Att befrämja landsbygdsutvecklingen i Örnsköldsviks kommun.
Att vara ett nätverk för de lokala utvecklingsgrupperna.
Att vara de lokala utvecklingsgruppernas gemensamma röst i dialog med kommunen med mera.
Att vara partipolitisk och religiöst obunden.
För närvarande har Örnsköldsviks kommun träffat avtal med tre serviceorter, Myckelgensjö, Solberg och Hemling. Förutom Björna, Bredbyn, Bjästa och Husum skall följande orter kunna utgöra lokala servicepunkter:
Solberg, Myckelgensjö, Skorped, Gottne, Mellansel, Köpmanholmen, Sidensjö, Hemling, Långviksmon, Trehörningsjö, Gideå, Ulvöhamn och Flärke

 

Fakta om Servicepunkter:

Länsstyrelsen har tillsammans med kommunerna i länet utarbetat ett Regionalt serviceprogram för Västernorrlands län för perioden 2010- 2013.

Övergripande mål för Västernorrland är:

”En uthållig service för nya möjligheter i levande landsbygder och tätorter”

Inom ”Hela Sverige ska leva” jobbar man i ett projekt som benämns Lokala hållbara servicelösningar och där man utpekat 15 olika orter i Sverige som  s k servicepunkter.

Lokala servicepunkter är ett sätt att arbeta för utökad service på landsbygden.
Servicepunkterna är oftast förlagda till en butik alternativt en bensinmack. Hit ska man kunna komma och träffas över en kopp kaffe, göra sina ärenden över nätet, ta del av information via broschyrer och mycket annat. Servicepunkten ska vara den naturliga mötesplatsen i en by/ort.

Målsättningen för servicepunkten är att den ska vara ett viktigt nav för sin ort och den service som den kan komma att erbjuda för boende och besökare.

Kriterier man bör följa som servicepunkt och som åvilar näringsidkaren:

• Dator bör vara så placerad att man kan göra sina ärenden så anonymt som möjligt.

• Väl skyltat utanför servicepunkten.

• Rent och välskött så servicepunkten blir lockande att besöka.

• I servicepunkten engagerad och kunnig personal.

• Information om vad som händer på servicepunkten.

• Anslagstavla eller tavlor för annonsering och/eller fotoutställningar.

• Utplacering av förslagslåda där allmänheten kan lämna förslag på förbättringar av servicepunkten.


Besök Kommunbygderådets hemsida för mer informatiion.


Publicerat