I dessa skolor har elever fått ett annat provbetyg när skolinspektionens lärare kontrollrättat proven jämfört med tidigare.
Skolinspektionen har kontrollrättat många nationella prov och det har visat sig att deras provrättare har en annan uppfattning än elevernas egna lärare. Ofta har lärarna satt för höga betyg.
På vissa skolor fick mer än hälften av eleverna ett annat provbetyg när skolinspektionens lärare kontrollrättade proven uppger P4 Västernorrland.
De nationella proven stöder inte likvärdig betygssättning, som är ett viktigt syfte med proven. Vill man att proven ska ha den betydelsen måste det ske viktiga förändringar.
Det handlar om hur proven utformas, hur anvisningarna till lärarna ser ut men också att lärarna blir bättre på att rätta och att de samarbetar med andra skolor om rättningen, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör Skolinspektionen i ett pressmeddelande.
Resultatet redovisas i en rapport till regeringen. Där föreslår Skolinspektionen olika åtgärder. Syftet med de nationella proven måste klargöras och begränsas, anvisningarna som rättande lärare har som stöd för sin bedömning måste förenklas och elevens identitet ska inte vara känd av den som rättar.