De tilltagande vindarna upp till kulingstyrka i norra Kvarken, det vill säga området söder om Umeå och norr om Härnösand, gör att Sjöfartsverket avråder fartyg från att gå in i området tills vädret har lugnat ner sig.
De hårda vindarna innebär att det blir en hård ispress med vallar som byggs upp och i värsta fall kan skada handelsfartygen. Av säkerhetsskäl får fartygen därför istället vänta i positioner där de kan klara ispressen på bästa sätt. Fem isbrytare, Ymer, Frej, Tor Viking, Balder Viking och den finska isbrytaren Kontio, arbetar i området för att först och främst hjälpa fartygen till säkra positioner.
I Husum väntar man på att läget ska förbättras så att de fartyg som ska lasta på papper och massa vid fabriken ska kunna ta sig in till hamn. 20 000 ton levereras normalt varje vecka från M-real och lagren riskerar att bli fulla om inte väderförhållandena förbättras snart.
Seppo Puotinen, driftförman på M-real i Husum, uppger till P4 Västernorrland att de kanske måste minska delar av produktionen. Han menar att på kort sikt går det an, men om det blir en längre tid kommer det att innebära problem företagets kunder.
I morgon bitti ska vinden mojna och framåt helgen hoppas Sjöfartsverket att trafiken ska börja fungera någorlunda igen.
Kall vinter har gett ovanligt mycket is
Inte sedan den mycket stränga vintern 1986/87 har utbredningen av is i Östersjön varit större än nu.
Isen ligger på hela Bottenviken, Bottenhavet och Ålands hav och sprider sig allt längre söderöver. Tolv svenska och finska isbrytare samarbetar för att handelssjöfarten ska nå sina destinationer.