Samhällsinformation

Nya signalsystemet - nya problem?

Det nya signalsystemet måste enligt ett EU- direktiv användas vid nybyggnad av järnvägar, vilket kan leda till oönskade störningar på Botniabanan.
Trafikinformationen skickas i det nya systemet via radio i järnvägsbolagens egna GSM-nät och inte via markkabel som tidigare. Systemet ska komma att täcka hela Europa framöver.
De nya 4:e generationens mobilmaster som snart kommer i bruk  konkurrerar om samma utrymme, och detta kan innebära kommunikationsproblem, eftersom närliggande frekvenser kommer att användas och kunna innebära störningar för det nya signalsystemet.

Signalerna är ofta starkare i 4G nätet och om basstationerna placeras nära järnvägen, kan tåg tvingas stanna eller gå ner på lågfart vid störningar.


Den statliga Post o telestyrelsen utfärdar licenser för användandet av eterutrymme och ser detta som ett problem, men kan inte prioritera någon aktör framför den andre.
Aktörerna som berörs av eventuella störningar måste försöka hitta lösningar själva på problem som kan uppstå. Banverket eller mobilindustrin måste leva med störningarna eller rent av filtrera ner eller bygga fler basstationer, uppger Urban Landgren på Post- och telestyrelsen till P4 Västernorrland.


Publicerat