Att ha rätt däck är framför allt en fråga om säkerhet, och där kan små åtgärder göra hela skillnaden.
Ofta är väl det största fel som folk gör att det är för lite luft i däcken, att de inte är ordentligt pumpade, säger bilmekanikern Anders Nilsson.
Vid undanmanövrer viker sig då däcket under fälgen, så att bilen inte svarar ordentligt när man hamnar i en situation där man måste väja.
Dessutom nöts ju däcken mycket mer om de inte är ordentligt pumpade och bilen drar dessutom mer bränsle.
Finns det några enkla knep som alla kunde ha nytta av när det gäller däckskötsel?
När det gäller mönsterdjupet så bör man helst byta sina sommardäck redan vid fyra millimeters mönsterdjup.
I Tyskland, berättar Anders, har man satt minimigränsen till just fyra millimeter långt över Sveriges 1,6 och han ser gärna att Sverige tar efter. Däcken görs i dag nämligen allt bredare, något som ökar risken för vattenplaning och i sin tur kräver att däcken har större mönsterdjup för att förhindra detta.
Väglaget nöter
Ett annat betydande skäl att hålla sig med rejält mönsterdjup är det faktum att väglaget om våren sliter extra mycket på däcken.
Dels slits nya däck extra mycket i början, och dels är vägbanan till en början vass på grund av dubbdäcken
Om man då startar med ett mönsterdjup nära minimigränsen så kommer man, med andra ord, inte långt innan det är nödvändigt att byta däck igen. Ett genomtänkt däckköp kan alltså snabbt visa sig vara en lönsam investering.
Hur viktigt är det att ha rätt däck på sin bil eller MC?
Man bör självklart inte avvika mer än nödvändigt från de rekommendationer som finns. Det är ju uppsatta av en anledning.
Något mer som man bör tänka på när det är dags att köpa däck?
Köper du begagnade däck så är det ju viktigt att kontrollera så att de inte har några sprickor. De som handlar på Internet får också räkna med höga monteringskostnader.
I övrigt handlar det om samma brännande punkt som tidigare: ett rejält tilltaget mönsterdjup. Själva materialet i däcken är också av stor betydelse; exempelvis så har sommardäck en gummiblandning som gör dem för hårda vid minusgrader oavsett hur väglaget ser ut.
Motor
Däckens tid är här
Våren är inte bara tövädrets, fågelkvittrets och förälskelsernas årstid det är också däckköpens och däckbytenas. Häng med webben 7 på en guidad tur med däcktema.
Publicerat