Motor

Snyggast i klassen

Läckra sportcoupéer har en magnetisk dragningskraft på alla bilfreaks. Många drömmer om att få äga en riktig huvudvridare men prislappen sätter oftast käppar i hjulen, fram tills nu. Låt oss presentera nya Peugeot RCZ - en fransyska som verkligen lever upp till hemmanationens ideal.

Inget annat land i världen är så förknippat med skönhetsprodukter och testbilen gör ingen besviken. Attraktiv? Snyggast i klassen! Busig? Mer än lovligt! Orädd? Du skämtar!
Konceptbilar lever oftast ett tragiskt liv. Först hyllas mästerverken med stående ovationer på någon vräkig bilsalong för att sedan bli inlåsta i ett dammigt garage och glömmas bort. Peugeot RCZ bevisar dock raka motsatsen – att en lejonvild konceptbil kan sättas i produktion. Frågan är bara om sportcoupén har det rätta klöset?

Dubbel bubbel
Den har redan blivit utnämnd till 2009 års vackraste bil och beställningarna rasar in. Det är onekligen en lyckad start och mannen bakom succén är den tyska designern Boris Reinmöller. Han tog helt sonika en Audi TT och korsade den med en Nissan 370Z – resultat är något i hästväg, förlåt, lejonväg. Vi följer karosslinjerna från den mjuka nosen med sina fräcka strålkastare till den långa motorhuven, över glastaket och ”dubbel bubbel-bakrutan” förbi de breda höfterna till bakvingen som kan fällas upp i två olika lägen. Interiören påminner mycket om 308 CC och det är inte så konstigt.

Peugeot RCZ är nämligen baserad på storsäljaren och här är en av hemligheterna varför det gick rekordsnabbt att förvandla konceptet till verklighet. Man sitter riktigt bra i de skålade sportstolarna, men de bakre nödsätena bjuder inte på någon behaglig vistelse. Bagaget rymmer 380 liter, men fäller man bara ryggstöden går det att trycka in 760. Det är två golfbagar, vilket givetvis är planerat. 
 
Riktigt vitaminpiller
Nu har det äntligen blivit dags att vrida runt tändningsnyckeln varpå testbilens turbosnurra på 200 hästar vaknar till liv. Jag släpper parkeringsbromsen och lägger i ettans växel. Duttar till på gasen och får ett fint motorsound till svar. Japp, fransoserna har ljudtrimmat bensinfyran så den ska låta riktigt sportig vid gaspådrag. Färden till hundra rullar på 7,5 sekunder, toppfarten är 237 knyck och priset - 289 900 kronor. Utöver denna maskin så finns även en mindre bensinare på 156 hästkrafter (249 900 kr) samt en turbodiesel på 163 (294 900 kr). Riktigt spännande blir det år 2012 då Peugeot RCZ även ska lanseras med en fyrhjulsdriven dieselhybrid på totalt 200 hk. Men åter till vår testbil vars motor håller vad utseendet lovar.

Vi befinner oss i spanska Rioja och sportcoupén slänger sig runt hårnålskurvorna med sitt stabila chassi. Tja, det börjar bli lite smått krångligt nu. Vi är nämligen i Spanien och provkör en fransyska som designats av en tysk men som byggs i Österrike. Peugeot har nämligen överlåtit produktionen till Magna Steyr. Snacka om att kärleken går över St(e)yr!

 

 
Tekniska data för Peugeot RCZ 1,6 THP 200
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 200 hk vid 5 500 varv/minut. 
 Max vridmoment: 275 Nm vid 1 700 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. 
Fjädring: Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. 
Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: torsionsaxel. 
Styrning:  Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,9 meter.
Bromsar:  Skivbromsar fram och bak. ABS. ESP.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 260, längd 429, bredd 185, höjd 136. 
Tjänstevikt 1 350. Bränsletank 55 liter. 
Prestanda:  Toppfart 237 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,5 sek.
Förbrukning/miljö: 6,9 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 159 g/km.
Pris:  289 900 kronor. 
 
Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Publicerat