UNGT FÖRETAGANDE

Tre hållbara idéer

Vad har ett hållbart planterings-kit rakt ned i brevlådan, en granola som motverkar matsvinn och en återanvändbar studentmössa gemensamt? Alla är affärsidéer från tre av Örnsköldsviks UF-företagare.

Var tredje elev som lämnar gymnasiet i dag har drivit ett UF-företag. Det enligt organisationen Ung Före-
tagsamhet som i över 40 år verkat för att utbilda ungdomar på landets högstadieskolor och gymnasium i entreprenörskap. 2024 är inget undantag och i Örnsköldsvik har affärsidéerna varit många.

7an har träffat tre av årets lokala innovatörer som satt hållbarhet i fokus. Genom att tillvarata butiksäpplen på väg att kasseras och torka dem för att användas i granola, tar exempelvis Nolaskolans Fresh 'n Saved ett grepp om matsvinnet.

– Vi vill visa att det går att äta mat som normalt inte säljs eftersom den inte har en viss standard. Vi vill sätta en ny standard – att färska produkter inte slängs i onödan. Matsvinnet är ett otroligt stort problem i dag, säger Victoria Jonsson som med sina klasskamrater avtalat att hämta upp äpplen från butikskedjan Ica.

Väl skivade, smaksatta med kanel och torkade i ugnar bokar de senare in sig i Nolaskolans kök för att göra sin granola.
En frukostblandning som tagits väl emot av kunderna.

– Folk frågar efter oss och pratar om oss, vi har sålt betydligt mer än vi trodde. En del äter till och med granolan som godis. Det här har varit utmanande men jätteroligt och nu vill vi samarbeta med fler butiker.

Fresh 'n Saved, som på den för UF-företagare stora länsmässan i Sundsvall nyligen vann tredje pris för sin affärsplan, hoppas kunna driva sitt företag vidare efter terminsavslutningen då alla UF-företag sedvanligt avvecklas. Det hoppas även Glada Plantan UF vars kompletta lösning för att odla kryddor i hemmet också mött positiv respons. I ett paket, levererat till brevlådan, återfinns deras vikbara kruka i kartong som förmultnar och kan slängas i kompost. En halvliter jord och en fröpåse med antingen basilika, oregano, timjan eller gräslök följer med.

– Folk har sagt att vi förenklat något de inte ens tänkt går att göra, vi har fått väldigt positiv respons från alla håll och åldrar, berättar Freya Underhill från Nolaskolan.

Med produkten är tanken att underlätta plantering och bidra till ett mer hållbart samhälle. Även att sammanföra generationer.

– Det här är ett bra och roligt sätt att lära om miljön till de yngre och inspirera framtida generationer. Att laga mat är också roligare med egenodlade kryddor.

Återanvändbara studentmössor är FAMM-UF:s affärsidé. Mohamed Kheirs och hans klasskamraters inköpta mössor kan på ett enkelt sätt förses med utbytbara band vilket möjliggör att mössan efter den stora studentdagen kan gå i arv eller säljas. I samarbete med Komtek och Alenius broderas bandet med för- och efternamn eller kanske en personlig slogan.

– Konceptet är enkelt, studentmössor är dyra och används bara en dag. Vi tycker att alla ska ha en fantastisk student oavsett plånbok, den dagen handlar inte om pengar och extravagans utan om framtiden, säger Mohamed som dock medger att företaget varit lite för sent ute.

– Vi har varit på mässor och event och alla tycker om idén, men många har redan hunnit beställa sin mössa. Vi har en sista försäljningsperiod nu och kanske satsar vi vidare på nästa år. Vi har ett möte i maj, då bestämmer vi oss för hur vi gör.

Publicerat